ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Ομιλία Ιλχάν Αχμέτ στην Ολομέλεια της Βουλής με θέμα το νομοσχέδιο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 22/9/2020
Ιλχάν Αχμέτ για τον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης
“Υπερυπουργός Ψηφιακής Υπερσυγκέντρωσης”
Με την ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής του εισηγητή του- ειδικού αγορητή, βουλευτή Ροδόπης, Ιλχάν Αχμέτ, το Κίνημα Αλλαγής τοποθετήθηκε σήμερα καταρχήν θετικά στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με γενικό τίτλο «Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (Ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις».
Ο τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Κινήματος Αλλαγής προέβη σε καίριες επισημάνσεις που αφορούν το ψηφιακό μέλλον της ελληνικής δημόσιας διοίκησης καυτηριάζοντας την καθυστέρηση με την οποία συζητείται σήμερα το κρίσιμο αυτό νομοσχέδιο για το οποίο η παρούσα κυβέρνηση υποτίθεται ότι ήταν έτοιμη από τον Δεκέμβριο του 2019.
Παρατήρηση πρώτη:
Ψηφιακή διακυβέρνηση σημαίνει διάχυση της πληροφορίας, ανοιχτότητα, πρόσβαση, διαφάνεια και όχι υπερ – συγκεντρωτισμός αρμοδιοτήτων σε ένα υπουργείο. Σημαίνει συγκεκριμένες πολιτικές από κάθε Υπουργείο προσαρμοσμένες στην ψηφιακή εποχή. Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι σε αυτό.
Παρατήρηση δεύτερη:
Αν τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίζει ο πολίτης δεν μειώνονται, αλλά απλώς πρέπει πλέον να προσκομίζονται ηλεκτρονικά δεν έχουμε επί της ουσίας καμία αλλαγή. Ούτε βέβαια έχουμε αλλαγή στις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες όταν ένα αίτημα στέλνεται και επιβεβαιώνεται η λήψη του ηλεκτρονικά από την αρμόδια κρατική υπηρεσία, αλλά απάντηση και λύση του προβλήματος για τον πολίτη δεν έχουμε ποτέ.
Παρατήρηση τρίτη :
Επειδή η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη κατέχει τα πρωτεία, με το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε «κίνδυνο» φτώχειας, να είναι στο 24,3%, θέλω να επισημάνω πως για τον όποιον σχεδιασμό σε επίπεδο ψηφιακής διακυβέρνησης πρέπει να εξασφαλίζεται η προσβασιμότητα όλων των πολιτών στις νέες υπηρεσίες.
Παρατήρηση τέταρτη:
Δεν μπορούμε από τη μία να μιλάμε για ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και από την άλλη να μην διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών στις νέες υπηρεσίες. Πρέπει σε όλους τους δήμους της χώρας, αλλά και σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες να προσφέρονται στους πολίτες σημεία ελεύθερης πρόσβασης στο διαδίκτυο
Παρατήρηση πέμπτη :
Με τα άρθρ. 7, 8 και 9 πραγματικά ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής γίνεται «Υπερ – υπουργός». Όλα σχεδόν τα έργα του ΕΣΠΑ θα χρειάζονται τη έγκριση του Υπουργείου ψηφιακής διακυβέρνησης. Επιπλέον ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης καλείται να συντονίζει και τους γενικούς και ειδικούς γραμματείς των άλλων υπουργείων.
Παρατήρηση έκτη:
Ο πολίτης εδώ υποχρεώνεται να επικοινωνεί ηλεκτρονικά με το Δημόσιο, αλλά δεν βλέπω πουθενά το Δημόσιο να υποχρεώνεται να απαντά εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου στον πολίτη! Γιατί δεν επεκτείνετε το ν. 2690/1999 που αφορά στον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, έτσι ώστε ο πολίτης να παίρνει απάντηση στο αίτημα του μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο;
Παρατήρηση έβδομη
Με το άρθρ. 77 αναφέρεται ότι οι πράξεις οι οποίες ήδη αναρτώνται στη Διαύγεια θα πρέπει να αναρτώνται και στις ιστοσελίδες των οικείων φορέων. Γιατί; Στη συνείδηση των πολιτών έχει καθιερωθεί η Διαύγεια ως τόπος αναζήτησης των πράξεων της Διοίκησης. Προχωρήστε στην αναβάθμιση της Διαύγειας, με σύγχρονες μηχανές αναζήτησης και κατηγοριοποίησης δεδομένων. Κάντε τη Διαύγεια πιο εύχρηστη , πιο λειτουργική.
Παρατήρηση όγδοη:
Να επανέλθει η αρχή ότι κάτι πρέπει να έχει δημοσιευθεί στη Διαύγεια για να ισχύσει. Τίποτα να μην ισχύει αν δεν έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια.
Παρατήρηση ένατη:
Προτείνουμε μια Διαδικασία να είναι έγκυρη και να μπορεί μια δημόσια υπηρεσία να την επικαλεστεί μόνο εφόσον είναι αναρτημένη στο Μητρώο Διαδικασιών. Αν υπάρχει διχογνωμία μεταξύ υπηρεσιών για τα βήματα ή τα προαπαιτούμενα έγγραφα μιας διαδικασίες, τότε έγκυρη να είναι η πληροφορία που προέρχεται μόνο από το μητρώο διαδικασιών
Παρατήρηση δέκατη:
Υπαγωγή στο Υπερταμείο της υπό σύσταση εταιρείας «Συμμετοχές 5G Α.Ε.» και πρωτίστως του «Ταμείου Φαιστός» («Phaistos Fund»). Με αυτά τα άρθρα αποδεικνύετε πως όχι μόνο δεν έχετε διάθεση να πάρετε πίσω περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου από το Υπερταμείο, αλλά αντίθετα να δώσετε κι άλλα!
Παρατήρηση ενδέκατη:
Πρέπει να ξεκαθαριστεί ποιος θα έχει την ευθύνη εάν διαρρεύσουν προσωπικά δεδομένα, πρέπει να εξασφαλίσουμε μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες πως αυτό δεν θα συμβεί. Νομίζω πως δεν αντιμετωπίζετε το θέμα με την απαιτούμενη προσοχή, αφού υπάρχουν ακόμη σοβαρά κενά σε αυτό το επίπεδο.
Παρατίθενται η ομιλία του Ιλχάν Αχμέτ και το σχετικό οπτικοακουστικό υλικό