ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ ΑΠΟ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΙΕΡΟΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ ΑΠΟ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΙΕΡΟΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
15-02-2019
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Συνεχίζουμε με την τρίτη, με αριθμό 591/29-11-2018 αναφορά του κύκλου των Αναφορών – Ερωτήσεων, του Βουλευτή Ροδόπης της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ κ. Ιλχάν Αχμέτ προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με θέμα: «Ωρολόγιο πρόγραμμα των μουσουλμανικών ιεροσπουδαστηρίων Θράκης».
Κύριε συνάδελφε, έχετε δύο λεπτά για την πρωτολογία σας.
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα κατ’ αρχάς, πριν μπούμε στην ουσία, να εγκαλέσω λίγο εσάς και την Κυβέρνησή σας για δύο πράγματα.
Κατά πρώτον, είναι απαράδεκτο να καθυστερείτε τέσσερις μήνες να απαντήσετε σε μία επίκαιρη ερώτηση ή και στη γραπτή ερώτηση και κατά δεύτερον, αντί να έρχεστε στη Βουλή και να τοποθετηθείτε ενώπιον του Σώματος, όπως υπαγορεύει η κοινοβουλευτική διαδικασία, να προσφεύγετε σε συνεδριάσεις και συσκέψεις στο Υπουργείο, στις οποίες συσκέψεις ούτε καν καλείτε τους εκπροσώπους της Μειονότητας για διάλογο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, δεν κατάλαβα για ποιον λόγο με εγκαλεί ο κύριος Βουλευτής.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Το άκουσε ο συνάδελφος και θα σας απαντήσει, κύριε Υπουργέ.
Κύριε συνάδελφε, αν θέλετε να επαναλάβετε για ποιον λόγο εγκαλείτε τον Υπουργό για να μπορέσει να σας απαντήσει. Δεν κόβω από τον χρόνο σας.
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ: Βεβαίως.
Πρώτον, καθυστερήσατε από τις 29 Νοεμβρίου που καταθέσαμε την ερώτηση στη Βουλή για το θέμα αυτό, αφού υπήρχε κατάληψη σε ένα σχολείο, τα παιδιά στερούνταν το σχολείο και υπήρχε τεράστια αγωνία. Δεν απαντήσατε στη Βουλή στην ερώτησή μας.
Τη μετατρέψαμε σε επίκαιρη ερώτηση, με την έννοια της επίκαιρης ότι είναι επείγον, δεν προσήλθατε στη Βουλή να απαντήσατε και στο τέλος με έναν παράνομο τρόπο προσπαθήσατε να μεταφέρετε το σχολείο σε κάποιο άλλο σχολείο, προκειμένου να σπάσετε την απεργία. Σε αυτό θα μπω στην ουσία. Όμως, σε κάθε περίπτωση δεν μπορείτε να λύσετε το πρόβλημα έτσι, κατά αυτόν τον τρόπο, αποφεύγοντας και μην ερχόμενος στη Βουλή να απαντήσετε στο ζήτημα.
Τώρα μπαίνω στην ουσία, κύριε Υπουργέ.
Κατ’ αρχάς, όπως ξέρετε, αυτή η Κυβέρνηση, ο προκάτοχός σας Υπουργός Παιδείας κ. Φίλης, είχε μια υπουργική απόφαση και όλα έβαιναν καλώς στο Ιεροσπουδαστήριο της Θράκης. Τι έγινε, όμως, αργότερα; Ήρθατε εσείς και αλλάξατε αυτήν την υπουργική απόφαση, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σωρεία προβλημάτων και εκδόθηκε μια ομόφωνη απόφαση από τη Σχολική Εφορεία και από τον Σύλλογο.
Τι λέει αυτή η ομόφωνη απόφαση, η οποία πότε σας στάλθηκε; Σας στάλθηκε στις αρχές Νοεμβρίου. Δεν απαντήσετε. Οι άνθρωποι σας λένε τον χαρακτήρα του Ιεροσπουδαστηρίου, ότι είναι ένα θρησκευτικό σχολείο, ότι είναι ένα μειονοτικό σχολείο, ότι είναι ένα βακουφικό σχολείο, ότι είναι ένα ειδικό σχολείο –δεν υπάρχει καμιά αμφισβήτηση γι’ αυτό- ότι βάσει της Συνθήκης της Λοζάνης οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να έχουν δίγλωσση εκπαίδευση, και στην τουρκική γλώσσα και στην ελληνική γλώσσα, και λόγω του χαρακτήρα του θρησκευτικού σχολείου ότι κάποια μαθήματα πρέπει να είναι και να παραμείνουν χωρίς να μειωθούν οι ώρες της διδασκαλίας.
Εσείς, όμως, αλλάξατε όλα αυτά, παραβιάσατε τις άνω αρχές, τις άνω διατάξεις με τη νέα υπουργική απόφαση που κάνατε και σας διατύπωσαν πέντε συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες ήταν οι εξής:
Πρώτον, λένε ότι το νέο ωρολόγιο εμφανίζεται ανεπαρκές -και συμφωνώ- ως προς την κατάρτιση και διαπαιδαγώγηση των υποψηφίων μουσουλμάνων θρησκευτικών λειτουργών.
Δεύτερον, με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα μειώνεται η διδασκαλία θρησκευτικών και θεολογικών μαθημάτων κατά εξήντα δύο ώρες, παρακαλώ, σε σύγκριση με τα ωρολόγια προγράμματα του 2016-2017, δηλαδή πάλι αυτής της Κυβέρνησης.
Τρίτον, ο περιορισμός των ωρών της παρεχόμενης θρησκευτικής εκπαίδευσης από το Ιεροσπουδαστήριο, σύμφωνα με το σχολιαζόμενο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, θα δημιουργήσει εύφορο κλίμα για την άνδρωση φαινομένων φονταμενταλισμού στη μουσουλμανική κοινότητα της Θράκης. Τι σημαίνει αυτό; Διότι αν έχετε σκοπό να απαξιώσετε το Ιεροσπουδαστήριο και να το κλείσετε σε βάθος χρόνου, εφαρμόζοντας αυτή τη νέα υπουργική απόφαση, να μας το πείτε ξεκάθαρα, ειλικρινέστατα, να ξέρουν οι άνθρωποι τι θα κάνουν.
Τέταρτον, σε περίπτωση που δεν αναδιαμορφωθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα, θα μειωθούν τα μαθήματα στην τουρκική γλώσσα κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να παρέχεται επάρκεια θρησκευτικής κατάρτισης.
Στο τέλος, στηριζόμενοι και στο δικαίωμα της χρήσης της τουρκικής γλώσσας και στο δικαίωμα …
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Κύριε συνάδελφε, εάν θέλετε, ολοκληρώστε.
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ: Τελειώνω.
Ζητάμε, λοιπόν, από σας να αποσύρετε αυτή την υπουργική απόφαση. Είναι ξεκάθαρο. Δυόμισι μήνες δεν πήγαν στο σχολείο οι μαθητές με ομόφωνη απόφαση, για να προστατεύσουν αυτό που υπάρχει εδώ και τετρακόσια χρόνια, το Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Ευχαριστούμε τον κύριο συνάδελφο.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε συνάδελφε, ελπίζω η αγανάκτησή σας να είναι και αποτέλεσμα του γεγονότος ότι σας βλέπουν συμπολίτες σας, διότι μου κάνει τρομερή εντύπωση που δεν αναφερθήκατε σε κάτι που νομίζω ότι οι Έλληνες πολίτες έχουν δικαίωμα να ξέρουν. Πόσα Ιεροσπουδαστήρια υπάρχουν στην Ελλάδα;
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ: Δύο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Δύο. Ένα είναι στην Ξάνθη, ένα είναι στην Κομοτηνή. Δεν σας κάνει εντύπωση ότι όλα αυτά που αναφέρατε γίνονται στο ένα, ενώ στο άλλο δεν γίνονται; Οι άλλοι δεν έχουν μυαλό να σκεφτούν; Οι άλλοι δεν έχουνε καμία κριτική να κάνουν; Αυτό είναι το πρώτο ερώτημα.
Δεύτερον, γνωρίζετε ότι ορισμένοι καθηγητές αποφάσισαν αυθαιρέτως να μειώσουν τη διδακτική ώρα σε τριάντα λεπτά και να μειώσουν τα διαλείμματα; Εγώ δεν έχω ακούσει ποτέ να γίνεται κατάληψη από μαθητές που να θέλουν λιγότερο διάλειμμα απ’ ό,τι έχουν κανονικά. Αυτό δεν έχει ξαναγίνει.
Λέω, λοιπόν, αν θέλετε να το αντιμετωπίσουμε με μια σοβαρότητα, να ανιχνεύσουμε -και σας καλώ ιδιαιτέρως, αν δεν θέλουμε να το κάνουμε δημόσια- τους πιο σοβαρούς λόγους γι’ αυτήν την αναστάτωση.
Kαι να πούμε ότι αυτό που ενδιαφέρει εμάς κατά κύριο λόγο -και αυτό θα το κάνουμε, αλλά θα το κάνουμε ακολουθώντας δογματικά διαδικασίες που θα εξασφαλίζουν την επιστημονική και παιδαγωγική επάρκεια αυτών των σχολείων- είναι να παραμείνουν -θα δώσουμε τεράστια μάχη να παραμείνουν- αλλά και να γίνουν σύγχρονα σχολεία Ιεροδιδασκάλων.
Και βεβαίως, επειδή πάρα πολλοί συνάδελφοι και οι πολίτες μας μπορεί να μην το γνωρίζουν, δεν σημαίνει ότι όλα τα παιδιά που πάνε σε αυτά τα σχολεία υποχρεωτικά θέλουν να είναι θρησκευτικοί λειτουργοί. Πάρα πολλά από αυτά τα παιδιά -εγώ έχω μιλήσει με παιδιά- δεν πρόκειται να γίνουν θρησκευτικοί λειτουργοί, θέλουν -και είναι και επιθυμία των γονιών τους- να πάνε σε ένα τέτοιο σχόλιο όπως γίνεται και στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια, δεν πάνε αναγκαστικά να γίνουν Ιερείς. Άρα, χρειάζεται πρώτα απ’ όλα ένα σύγχρονο σχολείο και, κατά δεύτερον, ένα σύγχρονο Ιεροδιδασκαλείο.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
Λέμε, λοιπόν, ότι εμείς θα προχωρήσουμε στην μελέτη αυτών των αιτημάτων, αλλά θα προχωρήσουμε συζητώντας και με άλλους. Δεν είναι μόνον τα συγκεκριμένα άτομα, υπάρχουν Επιτροπές, υπάρχει το ΙΕΠ, να συζητήσουμε, λοιπόν, τα προβλήματα που θέτουν. Εγώ μπορώ να σας πω ότι ορισμένα από τα αιτήματα είναι λογικά και πρέπει να ικανοποιηθούν, αλλά πρέπει να ακούσουμε και τους αρμόδιους φορείς.
Εμείς δεν είπαμε να πάνε σε άλλο σχολείο για να κάμψουμε με την κατάληψη. Εμείς είπαμε να πάνε σε άλλο σχολείο, γιατί πολλοί γονείς -και μπορώ να σας δείξω ιδιαιτέρως τις επιστολές που έχουμε λάβει- είχαν μια δυσανασχέτηση με όλη αυτή την κατάσταση και ήθελαν τα παιδιά τους να συνεχίσουν το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ευτυχώς επικράτησε η λογική. Σταμάτησε η κατάληψη -με κατά τη γνώμη μου αυτά τα παράλογα αιτήματα- και στη συνέχεια πράγματι συναντήθηκα με συναδέλφους από εκεί, συναντήθηκα με τους φοιτητές, θα συναντηθώ με τους Μουφτήδες, θα συζητήσω με το ΙΕΠ προς την ολοκλήρωση αυτών των προτάσεων.
Βεβαίως, θα πρέπει -και ελπίζω να συμφωνείτε σε αυτό- οτιδήποτε γίνει στο Ιεροσπουδαστήριο της Κομοτηνής να έχει και τη σύμφωνη γνώμη των παραγόντων του Ιεροσπουδαστηρίου της Ξάνθης. Δεν μπορεί να είναι δύο Ιεροσπουδαστήρια, τα οποία να έχουν διαφορετικά προγράμματα και διαφορετικές αναφορές.
Τέλος, θέλω να γνωρίζετε επίσης ότι καταλυτικό ρόλο στην ομαλοποίηση της κατάστασης έπαιξε ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Μουσταφά, ο οποίος μέσα από διαπραγματεύσεις μπόρεσε και έπεισε την συνέχιση της διδασκαλίας και ταυτόχρονα και στο Υπουργείο, μαζί με -όπως σας είπα- τους καθηγητές, τους γονείς και τους φοιτητές, όπου αρχίσαμε αυτήν την συζήτηση.
Κύριε Πρόεδρε, έχω εδώ ένα αναλυτικό σημείωμα, το οποίο θα καταθέσω στα Πρακτικά, όπως επίσης και την αναλυτική αναφορά του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ως προς την κατάσταση και τα προβλήματα. Θα το κάνω μετά τη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Ευχαριστούμε τον κ. Υπουργό.
Κύριε συνάδελφε, δώστε μου μερικά δευτερόλεπτα, βλέπω έχουν καθίσει οι μαθητές.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα άνω δυτικά θεωρεία, αφού ξεναγήθηκαν στην έκθεση της αίθουσας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» και ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτηρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής των Ελλήνων, τριάντα επτά μαθήτριες και μαθητές και δύο συνοδοί εκπαιδευτικοί από το 4ο Λύκειο Χαλκίδας (Β΄ Τμήμα).
Η Βουλή τούς καλωσορίζει.
(Χειροκροτήματα απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής)
Θα ήθελα να σας πω ότι παρακολουθείτε τη διαδικασία των επίκαιρων ερωτήσεων και γι’ αυτό τον λόγο βλέπετε ότι είναι μόνο ένας συνάδελφος στην Αίθουσα και ο αρμόδιος Υπουργός που απαντάει στην επίκαιρη ερώτησή του και έχουμε τη διαδικασία πρωτολογίας-δευτερολογίας. Αυτήν τη στιγμή έχει τον λόγο ο συνάδελφος κ. Ιλχάν Αχμέτ. Συζητάμε θέματα παιδείας, οπότε είστε και τυχεροί που είναι ο Υπουργός Παιδείας εδώ και απαντάει σε θέματα που σας αφορούν άμεσα.
Κύριε συνάδελφε, έχετε τρία λεπτά για τη δευτερολογία σας.
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ: Μάλιστα.
Κύριε Υπουργέ, κατ’ αρχάς, βάλατε πολλά ερωτήματα και μάλιστα ερωτήσατε προσωπικά και σ’ εμένα και θα σας απαντήσω.
Κατ’ αρχάς, είπατε για την αγανάκτησή μου. Η αγανάκτηση δεν είναι μόνο δική μου, κύριε Υπουργέ. Πρέπει να ξέρετε ότι η αγανάκτηση είναι όλης της μειονότητας και όλων των φορέων, των μαθητών και των γονέων, καθώς και της Σχολικής Εφορείας. Ιδίως τώρα που είπατε και σας άκουσα και χαρακτηρίσατε ως παράλογα τα αιτήματα της Σχολικής Εφορείας, νομίζω ότι αυτή η αγανάκτηση θα αυξηθεί πολλαπλασιαστικά. Εσείς αναφέρατε αυτόν τον όρο.
Επομένως, πάω στο πρώτο σας ερώτημα που είπατε: «Μα, γιατί το Ιεροσπουδαστήριο της Ξάνθης δεν λέει τίποτα και το Ιεροσπουδαστήριο της Κομοτηνής αντιδρά;». Πολύ απλός ο λόγος.
Ξέρετε πολύ καλά, κύριε Υπουργέ, ότι σε αυτό το Υπηρεσιακό Συμβούλιο ο Διευθυντής του Ιεροσπουδαστηρίου Κομοτηνής απεκλείσθη, έφυγε, τον βγάλατε με απόφαση του Υπουργείου. Και ούτε κλήθηκε ο άνθρωπος να απαντήσει και να διατυπώσει τη γνώμη του. Και κλήθηκε ως φορέας, δεν έχει δικαίωμα δηλαδή να είναι μέλος της Επιτροπής. Και κατά δεύτερον λόγο, βέβαια, το Ιεροσπουδαστήριο της Κομοτηνής –είναι τριακόσια, τετρακόσια άτομα- είναι άλλο σχολείο. Σαφώς είναι στο ίδιο πλαίσιο, αλλά έχει άλλη βάση. Κι εκεί οι γονείς με βάση τη δημοκρατία αποφάσισαν γι’ αυτό.
Άρα, η σύγκρισή σας…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Τι εννοείτε «άλλη βάση»; Είναι δύο Ιεροσπουδαστήρια.
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ: Κοιτάξτε. Το ότι εκεί υπάρχουν τριάντα, σαράντα μαθητές, οι οποίοι για τον α΄ ή β΄ λόγο δεν θέλουν να αντιδράσουν, αυτό δεν σημαίνει ότι στο Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής δεν υπάρχει αυτό το δικαίωμα, κύριε Υπουργέ. Και σας λέω, σε κάθε περίπτωση, ο αρμόδιος φορέας του Ιεροσπουδαστηρίου Κομοτηνής, ο Διευθυντής, δεν είναι στην Επιτροπή. Βγήκε και δεν ακούστηκε η γνώμη του.
Δεύτερον, είπατε ότι τα παιδιά από εκεί δεν θα γίνουν όλα θρησκευτικοί λειτουργοί. Σαφέστατα. Υπάρχει δικαίωμα επιλογής, όπως και στα εκκλησιαστικά σχολεία. Αυτό δεν αναιρεί, όμως, τον χαρακτήρα του σχολείου και τις πράξεις του Υπουργείου ως προς τον γνήσιο χαρακτήρα του σχολείου, ότι δεν πρέπει να μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας των Θρησκευτικών.
Τρίτον, είπατε ότι εσείς ξεκινήσατε έναν διάλογο. Τι διάλογος είναι αυτός, κύριε Υπουργέ; Αυτός ο διάλογος άρχισε μετά από τρεις μήνες. Άρχισε χωρίς καν να κληθούν οι ενδιαφερόμενοι. Επίσης, έχουν διατυπωθεί όλα τα αιτήματα της Σχολικής Εφορείας κι εσείς τα έχετε χαρακτηρίσει ως παράλογα αιτήματα. Άρα, ο διάλογος αυτός νομίζω ότι είναι μόνο προσχηματικός, προκειμένου να γλιτώσετε και να κερδίσετε χρόνο για να ξεφύγετε από την επίλυση του προβλήματος.
Είπατε ποιος μπορεί να είναι ο καταλυτικός ρόλος, αν κατάλαβα καλά, όλου αυτού του εγχειρήματος και πώς μπορεί να λυθεί. Η λύση είναι μία, κύριε Υπουργέ. Και θέλω να απαντήσετε ξεκάθαρα σήμερα στην Ολομέλεια. Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν να ανακαλέσετε την υπουργική απόφαση του κ. Φίλη; Οι λόγοι εκσυγχρονισμού δεν είναι πειστικοί. Σαφώς και εμείς θέλουμε το Ιεροσπουδαστήριο να είναι ένα σύγχρονο σχολείο, να έχει δομές. Σαφώς.
Επίσης, κατηγορήσατε τον Διευθυντή και κάποιους εκπαιδευτικούς, απ’ ό,τι κατάλαβα, ότι μείωσαν αυθαίρετα τις ώρες του σχολείου. Ούτε αυτό ισχύει, κύριε Υπουργέ. Δεν ισχύει αυτό στην ουσία. Αν με συναίνεση των μαθητών και όλων των γονέων και όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας μειώθηκαν δύο-τρία λεπτά, αυτό έγινε κατόπιν συνεννόησης. Δεν έχουν πρόβλημα τα παιδιά. Ακόμη και για την ενισχυτική διδασκαλία που είναι το απόγευμα μέχρι τις 16.00΄, τις 17.00΄ η ώρα συναινούν, αρκεί να τηρηθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα που είχε τηρηθεί μέχρι σήμερα.
Σχετικά με τον καταλυτικό ρόλο του κ. Μουσταφά: Δεν θέλω να σχολιάσω τον αξιόλογο συνάδελφο, αλλά το θέμα δεν λύθηκε λόγω της παρέμβασης του συναδέλφου κ. Μουσταφά, αλλά επειδή εσείς κατά παράνομο και πρωτοφανή τρόπο μεταφέρατε το σχολείο σε ένα άλλο κτήριο, που είναι βακουφικό σχολείο, δεν μπορούσε να γίνει αυτό νομικά, με απόφαση εκεί της Διευθύντριας και υποχρεώθηκαν οι γονείς, για να διαφυλάξουν το σχολείο τους, για να μην πάρουν απουσίες, γιατί αυτό ήταν εκβιαστικό…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Κύριε συνάδελφε, παρακαλώ, ολοκληρώστε.
ΙΛΧΑΝ ΑΧΜΕΤ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Άρα, μέσω εκβιασμού και «ντρίπλας» με άλλο, αθέμιτο τρόπο προσπαθήσατε και τελείωσε η κατάληψη, ένα δημοκρατικό δικαίωμα των μαθητών εκεί. Αλλά να ξέρετε ότι η απόφασή τους είναι η εξής και σας μεταφέρω την απόφαση των γονέων και της Σχολικής Εφορείας: Αν δεν επιλυθεί το πρόβλημα, έχουν την άποψη και τη βούληση να συνεχίσουν να αγωνίζονται για την επίλυση του προβλήματος, κύριε Υπουργέ.
Οπότε περιμένουμε την απάντησή σας και την άποψή σας.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τρία λεπτά για τη δευτερολογία σας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Τώρα καταλαβαίνετε τι είπε ο αγαπητός συνάδελφος. Είπε ότι «ή θα συμφωνήσει με μένα ή θα συνεχίσει η κατάληψη». Δεν μπορώ να μιλάω με τέτοιους όρους.
Θέλω, όμως, να ξέρω το εξής: Ισχύει η πληροφορία που έχουμε ότι η κατάληψη δέχεται να μην υπάρχουν διαλείμματα και να υπάρχουν μαθήματα τριάντα λεπτών; Αν υπάρχει αυτό, είναι πραγματικά κάτι το πρωτοφανές. Εδώ έχουμε και σχολεία που μας ακούν. Να κάνεις κατάληψη, γιατί διεκδικείς ένα πρόγραμμα σπουδών που αυθαίρετα έχουν επιβάλει οι καθηγητές και το οποίο δεν έχει διαλείμματα. Προσέξτε, σε αυτό καταλαβαίνετε ότι κάτι δεν πάει καλά. Δεν είπαμε ούτε για διοικητικά μέτρα ούτε για οτιδήποτε. Εγώ να καταλάβω ότι γίνεται κατάληψη για περισσότερα διαλείμματα, βεβαίως, για περισσότερες ώρες γυμναστική, βεβαίως, το καταλαβαίνω. Αλλά γίνεται αίτημα για καθόλου διαλείμματα, για να επανέλθει το πρόγραμμα, το οποίο γίνεται με την αυθαιρεσία ορισμένων καθηγητών; Επιμένω πως κάτι δεν πάει καλά.
Δεύτερον, νομίζω ότι έχουμε δείξει έμπρακτα και με την ίδρυση του Τομέα Ισλαμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και με τα νηπιαγωγεία, όπου έχουμε τους βοηθούς νηπιαγωγούς που ξέρουν τη μητρική γλώσσα των παιδιών, πως αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η διατήρηση της μητρικής γλώσσας των όποιων μειονοτήτων και ταυτόχρονα η σωστή εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Είμαστε Έλληνες πολίτες και πρέπει όλοι να γνωρίζουμε την ελληνική γλώσσα στο πραγματικά πολύ υψηλό επίπεδο, όπως τη γνωρίζετε και εσείς. Αυτή είναι η υποχρέωση της Πολιτείας και ταυτόχρονα να μη σβήσει με κανέναν τρόπο και να καλλιεργεί τη μητρική γλώσσα. Αυτή είναι η δημοκρατία και αυτό κάνουμε και στα σχολεία και στα νηπιαγωγεία της Θράκης, που ξέρετε τι αντιστάσεις είχαμε από τους εθνικιστικούς, τους εθνοκάπηλους για να μην μπορέσουν να λειτουργήσουν αυτά τα νηπιαγωγεία, που ευτυχώς φέτος είναι είκοσι -πέρυσι ήταν έξι- και λειτουργούν.
Εκείνο, όμως, που θα ήθελα επίσης να ξέρετε είναι ότι σε ένα συνέδριο που έχει γίνει από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας τον Απρίλιο του 2016 είχε πραγματικά διαπιστωθεί μια μεγάλη πενία ως προς τις γλωσσικές δυνατότητες αυτών των παιδιών. Αυτό, λοιπόν, πρέπει και εσάς να σας προβληματίσει. Εμείς, λοιπόν, ενισχύουμε όχι μόνο την τουρκική γλώσσα, όχι μόνο την αραβική γλώσσα στα Ιεροσπουδαστήρια, αλλά και την ελληνική γλώσσα, γιατί έτσι πρέπει να γίνεται σε ένα σύγχρονο σχολείο. Και ξέρετε, τα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Λύκεια είναι ενισχυμένα με μαθήματα των Θρησκευτικών. Δηλαδή από το κανονικό, έχουν συν πέντε ώρες το μάθημα των Θρησκευτικών. Στα Ιεροσπουδαστήρια δεχτήκαμε να είναι συν εννέα ώρες.
Άρα, δεν μπορεί κανείς να μας κατηγορήσει, για αυτό και εμείς δεν καταλαβαίνουμε και προσπαθούμε να καταλάβουμε τη λογική αυτής της αναστάτωσης στην Κομοτηνή. Άκουσα τη δικαιολογία σας στο γιατί δεν γίνεται τίποτα στην Ξάνθη και δεν νομίζω να είναι ιδιαίτερα πειστική. Κάνω ξανά μια έκκληση να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε συναινετικά το πρόγραμμα σπουδών, όπου χωλαίνει, αλλά να το κάνουμε με διαδικασίες που θα συμπεριλαμβάνουν επιστημονικά ιδρύματα, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και κυρίως με την παιδαγωγική λογική σαν κυρίαρχη στη σκέψη μας.