Ιλχάν Αχμέτ: Σχεδιάζετε την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ και μάλιστα με δαπάνες του Δημοσίου;
Ο βουλευτής Ροδόπης και υπεύθυνος του Τομέα Ψηφιακής Πολιτικής του Κινήματος Αλλαγής, Ιλχάν Αχμέτ, τοποθετήθηκε ως Ειδικός Αγορητής στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης για τη Σύμβαση ίδρυσης του (ECO) και τη Συμφωνία Συνεργασίας των κρατών μελών της Ε.Ε. με την Ελβετική Συνομοσπονδία για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Δορυφορικής Πλοήγησης, που έφερε προς Κύρωση στη Βουλή ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο Ιλχάν Αχμέτ επεσήμανε πως η ίδρυση του Ευρωπαϊκού Γραφείου Επικοινωνιών (ECO), την οποία υπογράφουν οι χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Συνδιάσκεψης των Οργανισμών Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (CEPT), θα έχει συμβουλευτικό και υποστηρικτικό ρόλο προς τη CEPT και θα βοηθήσει σημαντικά τόσο στην ανάπτυξη, όσο και στην εφαρμογή πολιτικών και αποφάσεων με διαφανή τρόπο.
Ο βουλευτής τόνισε πως αν και το ιδρυόμενο Ευρωπαϊκό Γραφείο Επικοινωνιών (ECO) αποσκοπεί στο να συμβάλλει ουσιαστικά στη δημιουργία μιας δυναμικής αγοράς στον τομέα των ευρωπαϊκών ταχυδρομικών και ηλεκτρονικών υπηρεσιών, η εσωτερική αγορά στον τομέα των Ταχυμεταφορών, αλλά και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία παρουσιάζουν σημαντικές αγκυλώσεις, που έγιναν ιδιαίτερα αισθητές στην περίοδο της πανδημίας.
Ο Ιλχάν Αχμέτ κατηγόρησε την κυβέρνηση πως χρησιμοποιεί τον όρο «εξυγίανση» καταχρηστικά, καθώς έχει καταργήσει το σύνολο των δικαιωμάτων των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ, ενώ παράλληλα προωθεί ένα μοντέλο φτηνής και απαξιωμένης εργασίας με τελικό στόχο την ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων και την υποβάθμιση ή και τη διακοπή των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Σχετικά με την Κύρωση Συμφωνίας Συνεργασίας μεταξύ των κρατών – μελών της της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελβετικής Συνομοσπονδίας, για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Δορυφορικής Πλοήγησης (GNSS), ο Ειδικός Αγορητής του Κινήματος Αλλαγής είπε πως η εν λόγω Συμφωνία αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο της Ελβετίας στην ανάπτυξη του Galileo και του Egnos, ανοίγοντας το δρόμο για τη συμμετοχή της σε όλες τις πτυχές των ευρωπαϊκών προγραμμάτων GNSS, ενώ ενισχύει τις σχέσεις και τη διαχρονική συνεργασία ΕΕ – Ελβετίας στον τομέα των ευρωπαϊκών συστημάτων δορυφορικής ραδιοπλοήγησης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το Ευρωπαϊκό Γραφείο Επικοινωνιών (ECO) του οποίου την ίδρυση καλούμαστε να κυρώσουμε σήμερα με την παρούσα Σύμβαση αναλαμβάνει τα καθήκοντα του του Ευρωπαϊκού Γραφείου Ραδιοεπικοινωνιών (ERO), καθώς και του Ευρωπαϊκού Γραφείου Τηλεπικοινωνιών (ETO).
Πρόκειται για Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό με δικό του νομικό πλαίσιο, που καθορίζεται από τη Σύμβαση ECO, την οποία υπογράφουν οι χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Συνδιάσκεψης των Οργανισμών Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (CEPT), που παράλληλα συνεισφέρουν καιστα οικονομικά του Γραφείου .
Με έδρα την Κοπεγχάγη της Δανίας το εν λόγω γραφείο θα έχει συμβουλευτικό και υποστηρικτικό ρόλο προς τη CEPT προκειμένου να βοηθήσει τόσο στην ανάπτυξη, όσο και στην εφαρμογή πολιτικών και αποφάσεων με διαφανή τρόπο.
Στην πραγματικότητα το ιδρυόμενο Ευρωπαϊκό Γραφείο Επικοινωνιών (ECO) θα αποτελεί ένα Ευρωπαϊκό Κέντρο Εμπειρογνωμοσύνης για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες και επιπλέον θα συμβάλλει στο έργο των επιτροπών τηςCEPT και στην αποτελεσματική διαχείριση των καθημερινών δραστηριοτήτων της.
Ακόμη, το ECO αναλαμβάνει την κατάρτιση μακροχρόνιων σχεδίων μελλοντικής χρήσης πόρων εν ανεπαρκεία που χρησιμοποιούνται για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και την εκπόνηση μελετών για τις Επιτροπές της CEPT.
Το τροποποιημένο κείμενο της παρούσας Σύμβασης αποτελείται από 21 άρθρα που περιγράφουν αναλυτικά τη δομή, τον τρόπο λειτουργίας, τις αρμοδιότητες και τους στόχους του ιδρυόμενου Ευρωπαϊκού Γραφείου Επικοινωνιών (ECO), ενώ συνοδεύεται από δύο παραρτήματα όπου αναφέρονται οι μονάδες οικονομικής συνεισφοράς των κρατών μελών, η διαδικασία της σταθμισμένης ψήφου και η διαδικασία διαιτησίας για τους σκοπούς επίλυσης των διαφορών του άρθρου 19.
Δεν θα επεκταθώ παραπάνω στην ανάλυση των άρθρων, εξάλλου ήδη νομίζω παρουσιάστηκαν επαρκώς.
Επειδή όμως το ιδρυόμενο Ευρωπαϊκό Γραφείο Επικοινωνιών (ECO) αποσκοπεί – όπως λέει η αιτιολογική έκθεση –στο να συμβάλλει ουσιαστικά στη δημιουργία μιας δυναμικής αγοράς στον τομέα των ευρωπαϊκών ταχυδρομικών και ηλεκτρονικών υπηρεσιών, θα ήθελα να θίξω το θέμα Ταχυμεταφορών, αλλά και των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Σε όλη αυτή τη διάρκεια του παρατεταμένου «lockdown» εξαιτίας της πανδημίας covid -19, έχουμε όλο το φυσικό δίκτυο των καταστημάτων κλειστό. Είναι προφανές πως το ηλεκτρονικό εμπόριο με τη δημιουργία e-shops ήταν αναμφίβολα η μόνη κίνηση επιβίωσης για τους Έλληνες εμπόρους.
Όμως δυστυχώς το σύστημα των ταχυμεταφορών στη χώρα μας πραγματικά κατέρρευσε αδυνατώντας να ανταπεξέλθει, στον όγκο των παραγγελιών.
Ουσιαστικά άφησε εκτεθειμένο τον εμπορικό κόσμος σ’ αυτή την κίνηση επιβίωσης που δοκίμασε.
Ο χρόνος παράδοσης των ιδιωτικών εταιρειών έφτασε τις 10 ημέρες και αυτό ήταν το καλό σενάριο, ειδικά στην περίοδο των γιορτών.
Τα ίδια προβλήματα στον χρόνο παράδοσης αντιμετωπίζουν και τα ΕΛΤΑ. Σύμφωνα με την εταιρεία ο όγκος των αποστολών που καλείται να διαχειριστεί έχει αυξηθεί 22,5%. σε σχέση με την περίοδο της περασμένης άνοιξης.
Και όλα αυτά όταν τα ΕΛΤΑ είχαν προχωρήσει σε νέα τιμολογιακή πολιτική από τον Μάρτιο του 2020, με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και την εναρμόνισή τους με τις σύγχρονες απαιτήσεις των πελατών.
Ο συνδυασμός lockdown, εορτών και εκπτώσεων έφτασαν στα όριά τους τόσο τις ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών, όσο και τα ΕΛΤΑ και αποκάλυψαν πως απαιτούνται διπλάσιες υποδομές – εξοπλισμός, αλλά και προσωπικό σε όλα τα επίπεδα.
Την ίδια περίοδο εσείς προωθήσατε την εθελουσία έξοδο 1968 εργαζομένων από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία με στόχο την δήθεν εξυγίανσή τους. Μέχρι σήμερα αυτό που βλέπουμε στα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι η κατάργηση του συνόλου των δικαιωμάτων των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ. Έχετε ήδη προωθήσει ένα μοντέλο φτηνής και απαξιωμένης εργασίας και παρόλα αυτά ακόμη και έτσι αρνείστε να προσλάβετε νέο προσωπικό.
Πραγματικά ποιος είναι ο σχεδιασμός σας;
Σχεδιάζετε την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ και μάλιστα με δαπάνες του Δημοσίου;
Με την ψήφιση του νόμου 4758/2020 υποσχεθήκατε την «εξυγίανση» του Οργανισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων, όμως μάλλον χρησιμοποιείτε τον όρο «εξυγίανση» κάπως καταχρηστικά, αφού στην πράξη πλήθος καταστημάτων ΕΛΤΑ σε Αττική και περιφέρεια έχουν μείνει ακόμα και με έναν εργαζόμενο, με αποτέλεσμα την άμεση υποβάθμιση ή και τη διακοπή των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Αναρωτιέμαι τι θα γίνει το καλοκαίρι στα νησιά που έχουν μείνει με έναν και μοναδικό ταχυδρόμο. Γιατί τα νησιά το καλοκαίρι – το γνωρίζετε καλά- λόγω τουρισμού έχουν πολλαπλάσιους κατοίκους συγκριτικά με το χειμώνα, αλλά και πολλές εποχιακές επιχειρήσεις σε λειτουργία.
Επιπλέον αυτός ο ένας ταχυδρόμος καλείται να εξυπηρετεί και τα μικρότερα νησιά που ανήκουν στην ίδια δημοτική κοινότητα.
Πιστεύετε πως αυτό είναι εφικτό; Τι θα γίνει αν αυτός ο ένας εργαζόμενος αρρωστήσει για παράδειγμα;
Επίσης προχωρήσατε στην αύξηση του διαστήματος της επίδοσης της αλληλογραφίας σε τρεις εργάσιμες ημέρες από την ημέρα κατάθεσης της επιστολής
Μέχρι τώρα ήταν μία εργάσιμη ημέρα. Αυτό αλήθεια πως βελτιώνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τον πολίτη;
«Εξυγίανση» λοιπόν για να μιλήσουμε χωρίς περιστροφές για σας σημαίνει μάλλον κλείσιμο καταστημάτων και τελικά υποβάθμιση του οργανισμού.
Θα ήθελα λοιπόν πάνω σε αυτό το θέμα κάποιες απαντήσεις κ. Υπουργέ γιατί πιστεύω πως πραγματικά αφορά τους πολίτες.
Σε ό,τι αφορά τη θέση μας σχετικά με την εν λόγω Σύμβαση επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια.
Σχετικά με την Κύρωση Συμφωνίας Συνεργασίας μεταξύ των κρατών – μελών της της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελβετικής Συνομοσπονδίας, για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Δορυφορικής Πλοήγησης.
Καταρχάς δύο λόγια για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Δορυφορικής Πλοήγησης (GNSS).
Στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού GNSS υπάρχει ένα βίντεο που επιχειρεί να εξηγήσει με απλό και κατανοητό τρόπο σε τι αφορά το εν λόγω πρόγραμμα.
Το βίντεο ξεκινά με δύο απλές ερωτήσεις: «Τι ώρα είναι;» και «Που βρίσκομαι;». Και εύστοχα σημειώνει πως αν στο παρελθόν αρκούσε ένα ρολόι και ένας χάρτης για να απαντηθούν επαρκώς οι συγκεκριμένες ερωτήσεις, σήμερα απαιτείται ένα πολύπλοκο δορυφορικό σύστημα. Η εποχή όπου η ακρίβεια στο χρόνο, αλλά και στη θέση μας στο χώρο αποκτά άλλη διάσταση είναι ήδη εδώ. Και πραγματικά στις προκλήσεις αυτής της νέας εποχής η Ευρώπη ανταποκρίθηκε, έστω και με καθυστέρηση, με το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo και με το συνοδευτικό πρόγραμμα Egnos.
Το Galileo και το Egnos αποτελούν ένα αυτόνομο και κυρίως μη στρατιωτικό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης και χρονοπροδιορισμού.
Στην πραγματικότητα η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε στη δημιουργία του προκειμένου να ανεξαρτητοποιηθεί από το αμερικάνικο σύστημα GPS, το οποίο σε περίπτωση στρατιωτικής εμπλοκής μπορεί να παραμετροποιηθεί από επίγειους σταθμούς με αποτέλεσμα να έχουμε σφάλματα στον εντοπισμό θέσης.
Με άλλα λόγια το Galileo έρχεται να παίξει ένα σημαντικό στρατηγικό ρόλο για την Ευρώπη, η οποία μέχρι σήμερα εξαρτάται από το αμερικάνικο GPS και το ρωσικό Glonass που όμως δεν προσφέρουν εγγυήσεις αδιάλειπτης λειτουργίας.
Αναφέρω ενδεικτικά μερικά από τα σημαντικά οφέλη του Galileo που επηρεάζουν την ζωή μας.
Το Galileo προσφέρει σαφώς πιο ακριβή πλοήγηση, καθώς το σήμα του θα φτάνει σε εξαιρετικά μέχρι σήμερα απρόσιτες τοποθεσίες, επιταχύνοντας έτσι σε πολλές περιπτώσεις τον εντοπισμό αγνοούμενων που εκπέμπουν σήμα κινδύνου από συμβατές συσκευές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σημειώνει πως ο χρόνος εντοπισμού μειώνεται στα 10 λεπτά από αρκετές ώρες που απαιτούνται σήμερα.
Επιπλέον τα ατομικά ρολόγια των δορυφόρων επιτρέπουν πιο ακριβή συγχρονισμό ώρας που σήμερα απαιτείται σχεδόν σε όλες τις τραπεζικές, οικονομικές και τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες.
Ακόμη, σε συνθήκες κρίσης ή σε ενδεχόμενες τρομοκρατικές επιθέσεις το Galileo μπορεί να προσφέρει σημαντική βοήθεια στις κυβερνητικές υπηρεσίες.
Το Galileo περιλαμβάνει σήμερα 24 δορυφόρους και αναμένεται πως θα συμπληρωθεί τα επόμενα χρόνια με την εκτόξευση ακόμα 12 δορυφόρων πρώτης γενιάς που βρίσκονται ακόμη σε διάφορα στάδια της παραγωγής.
Η Ελβετία αποτελεί έναν από τους στενότερους εταίρους της Ένωσης στα προγράμματα Galileo και EGNOS (EuropeanGeostationaryNavigationOverlayService) καθώς έχει συμβάλλει πολιτικά, τεχνικά και οικονομικά σε όλες τις φάσεις των εν λόγω προγραμμάτων.
Η συζητούμενη Σύμβαση που αφορά στη συμμόρφωση της Χώρας μας σε διεθνή υποχρέωση αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο της Ελβετίας στην ανάπτυξη του Galileo και του Egnos ανοίγει το δρόμο για τη συμμετοχή της σε όλες τις πτυχές των ευρωπαϊκών προγραμμάτων GNSS και ενισχύει τις σχέσεις και τη διαχρονική συνεργασία ΕΕ – Ελβετίας στον τομέα των ευρωπαϊκών συστημάτων δορυφορικής ραδιοπλοήγησης.
Η Σύμβαση χωρίζεται σε 4 τμήματα και περιλαμβάνει συνολικά 27 άρθρα, ενώ συνοδεύεται από δύο παραρτήματα που αφορούν διαδικασία διαιτησίας, καθώς και τη χρηματοδοτική συνεισφορά της Ελβετίας στα ευρωπαϊκά προγράμματα GNSS.
Θέλω να σταθώ σε δύο μόνο σημεία:
Στην παράγραφο 3 του άρθρου 2 του σχεδίου νόμου αναφέρεται ότι «η λειτουργία του συστήματος Galileo μπορεί να μεταβιβαστεί σε ιδιώτη». Με ποιο τρόπο θα γίνει η επιλογή ενός τέτοιου ιδιωτικού φορέα; Γνωρίζουμε αν αυτός ο ιδιώτης έχει ήδη επιλεγεί; Επιπλέον εδώ εγείρονται σοβαρά ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Επίσης μια από τις κύριες συνέπειες του σχεδίου νόμου είναι οι δαπάνη για την συμμετοχή αντιπροσώπων ή εμπειρογνωμόνων που θα εκπροσωπούν των χώρα μας. Νομίζω πως θα πρέπει να διασφαλιστεί η αντικειμενική επιλογή των ατόμων αυτών δηλαδή βάσει ΑΣΕΠ και όχι να γίνεται αυθαίρετη επιλογή από τον Υπουργό ή το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής που θα έχει και την ευθύνη της δαπάνης.
Προφανώς είμαστε θετικοί προς την Κύρωση της Σύμβαση.