Ιλχάν Αχμέτ: «Ξέφραγο αμπέλι τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης»
Ερώτηση με αρ.πρ.5949/13/4/21 προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατέθεσαν οι βουλευτές με το Κίνημα Αλλαγής Ιλχάν Αχμέτ και Γιώργος Μουλκιώτης, σχετικά με τη διαρροή προσωπικών δεδομένων χρηστών από γνωστές ηλεκτρονικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Οι βουλευτές σημειώνουν πως οι μαζικές διαρροές προσωπικών δεδομένων χρηστών τείνουν να γίνουν κανονικότητα, αφού με διαφορά λίγων ημερών 500εκ. χρήστες του «Facebook» παγκοσμίως – ανάμεσά τους 600.000 Έλληνες- και 1,3 εκ. χρήστες της μοντέρνας εφαρμογής φωνητικής συνομιλίας Clubhouse έπεσαν θύματα παραβίασης των προσωπικών τους δεδομένων.
Τα παραβιασμένα δεδομένα και στις δύο περιπτώσεις περιλάμβαναν ονοματεπώνυμα, ημερομηνίες γέννησης, τοποθεσίες, τηλεφωνικούς αριθμούς, διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, κωδικούς για άλλους συνδεδεμένους λογαριασμούς, καθώς και βιογραφικά στοιχεία των χρηστών.
Οι βουλευτές τονίζουν πως τα δύο περιστατικά ανοίγουν τη συζήτηση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων από τις ιδιωτικές εταιρίες ψηφιακής κοινωνικής δικτύωσης και καλούν τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης να πάρει θέση για το συμβάν. Τα συγκεκριμένα περιστατικά αποκαλύπτουν πως δεν υπάρχει ουσιαστικά ασφαλής εγγύηση για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, παρότι οι εν λόγω εταιρείες δεσμεύονται για την ορθή διαχείρισή τους από τους όρους της σύμβασης, στην οποία συναινεί ο χρήστης κατά την εγγραφή του στις εφαρμογές, επισημαίνουν χαρακτηριστικά.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τον Υπουργό: Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κ. Πιερρακάκη
Θέμα: «Διαρροές προσωπικών δεδομένων από γνωστές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης»
Τα όσα πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας σχετικά με γνωστές ηλεκτρονικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης από τις οποίες διέρρευσαν προσωπικά δεδομένα χρηστών, αναδεικνύουν πως οι διαρροές μεγάλης κλίμακας τείνουν να γίνουν κανονικότητα στα νέα κοινωνικά δίκτυα.
Συγκεκριμένα μέσω της γνωστής εφαρμογής «Facebook» διέρρευσαν τα προσωπικά δεδομένα περισσότερων από 500 εκατομμυρίων χρηστών παγκοσμίως, τα οποία βρέθηκαν αναρτημένα στο διαδίκτυο, ελεύθερα και προσβάσιμα για κάθε χρήση. Υπολογίζεται δε πως θύματα της εν λόγω διαρροής είναι περίπου και 600.000 Έλληνες χρήστες.
Παράλληλα, το Cyber News ανέφερε το Σαββατοκύριακο ότι προσωπικά δεδομένα 1,3 εκ. χρηστών αποσπάστηκαν από την μοντέρνα εφαρμογή φωνητικής συνομιλίας Clubhouse και δημοσιεύτηκαν σε ένα φόρουμ για χάκερ.
Τα παραβιασμένα δεδομένα και στις δύο περιπτώσεις περιλάμβαναν ονοματεπώνυμα, ημερομηνίες γέννησης, τοποθεσίες, τηλεφωνικούς αριθμούς, διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, κωδικούς για άλλους συνδεδεμένους λογαριασμούς, καθώς και βιογραφικά στοιχεία των χρηστών.
Είναι σαφές πως τα δύο περιστατικά ανοίγουν τη συζήτηση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων από τις ιδιωτικές εταιρίες ψηφιακής κοινωνικής δικτύωσης, αφού αποκαλύπτεται πως δεν υπάρχει ουσιαστικά ασφαλής εγγύηση για την προστασία τους, παρότι οι εν λόγω εταιρείες δεσμεύονται για την ορθή διαχείρισή των δεδομένων αυτών από τους όρους της σύμβασης, στην οποία συναινεί ο χρήστης κατά την εγγραφή του στις εφαρμογές.
Δεδομένου ότι, η διαρροή προσωπικών δεδομένων από το «Facebook» αφορά περίπου 600.000 χρήστες στη χώρα μας.
Δεδομένου ότι, το «Facebook», φαίνεται μέχρι στιγμής να υπεκφεύγει και να αναβάλλει τις όποιες ενέργειες για την προστασία των χρηστών που έπεσαν θύματα της διαρροής.
Δεδομένου ότι, ο Κανονισμός της Ε.Ε. 2016/679 αναφέρει πως οι παραβιάσεις δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα επιβάλλεται να αντιμετωπίζονται άμεσα.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προχωρήσει ώστε οι Έλληνες χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να προστατεύονται στο μέλλον πιο αποτελεσματικά;
- Ποια είναι η επίσημη θέση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης απέναντι στην παραβίαση των προσωπικών δεδομένων 600.000 Ελλήνων χρηστών;
- Έχουν θεσπιστεί κυρώσεις από τη χώρα μας και αν ναι ποιες, για τις περιπτώσεις μαζικής παραβίασης προσωπικών δεδομένων χρηστών από ιδιωτικές εγχώριες ή διεθνείς εταιρίες;
- Πως προστατεύεται στη χώρα μας η ιδιωτικότητα των πολιτών που συμμετέχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Μέσω ποιων μέτρων εξασφαλίζεται η αποτελεσματική αντιμετώπιση διαρροών προσωπικών δεδομένων για τους χρήστες ψηφιακών υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ιλχάν Αχμέτ
Γιώργος Μουλκιώτης